F alakban olvasunk a weben!

A 2006-os felmérésben 232 internet felhasználó vett részt, akikkel sokféle honlapot, webes tartalmat olvastattak. Az eredmény, ami leginkább egy F betűre emlékeztet, elgondolkoztató:

  • Először a tartalom felső részén futtatjuk végig a szemünket – ez jellemzően a címsorra esik.
  • Másodikként egy kicsit lejjebb ugrik a tekintetünk, de még mindig vízszintes irányba olvasunk.
  • Ezt követően függőleges irányba váltunk, és lefelé gördítve a tartalmat, annak bal oldalára fókuszálunk.

A fenti eredményt az alábbi hődiagrammok mutatják

(piros – tovább nézett felület, sárga – rövidebb ideig nézett felület, kék – még rövidebb ideig nézett felület, szürke – egyáltalán nem ragadta meg a figyelmet)

(1. tartalom: céges bemutatkozás, 2. tartalom: termékoldal webshopban, 3. tartalom: kereső találati lista)

f_reading_pattern_eyetracking

Tippek – a hatékony webszöveg íráshoz

  • A nyomtatásban megjelent anyagot adaptáld a webre, mert a képernyőn való olvasás más törvények szerint történik!
  • Vedd figyelembe, hogy a látogatóid nem fogják szóról-szóra végigolvasni a tartalmat, csak pár másodperced van arra, hogy figyelmét megragadd.
  • Az első két bekezdésnek tartalmaznia kell minden fontos információt – ez az a rész, amit várhatóan a legtöbben még elolvasnak.
  • Használj alcímeket, bekezdéseket, felsorolásokat és kiemeléseket, amik a lefelé gördítés során megfogják a tekintetet.
  • A sorok átfutásakor a sor első két szava kiemelt figyelmet kap!

A fenti írásban közölt tények forrása: http://www.nngroup.com (angol)