Azt hihetnénk, hogy az offline megjelenéseknél pontosabban nem tudhatjuk, hogy egy adott hirdetést hányszor jelentettünk meg. Hiszen ha tudjuk, hogy egy magazin 50,000 példányban jelenik meg, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a hirdetésünk 50,000 oldalon fog megjelenni. (Az, hogy az hány olvasóhoz jut el ténylegesen, azt már nem fogjuk tudni…)

Az online kampányok követése valójában még precízebb. Nem csak azt tudjuk pontosan, hogy az adott hirdetés hányszor jelent meg, hanem azt, hogy ténylegesen hány látogatót értünk el. Lássuk hát a fő mennyiségi mérőszámokat!

PI

Hányszor jelent meg adott oldal?

  • mérőszám: PI (page impression)
  • Megmutatja, hogy adott oldalt (pl. a PR cikkünket) hányszor nyitották meg.
  • Fontos tudni! A visszatérő látogatók, akik többször is megjelenítették a cikkünket, több látogatásnak számítanak.
  • Forrás: A PI értékét az adott oldal Google Analytics riportjából kérhetjük el.

 

UV

Hány látogatót értünk el valójában?

  • mérőszám: UV (unique visitor)
  • Megmutatja, hogy hány egyedi látogatót ért el a kampányunk. Ha egy látogató többször nyitja meg az oldalt, akkor is csak egynek számít.
  • Fontos tudnunk ehhez, hogy a korábbi látogatásokat a rendszer ún. Süti file-okba menti le a felhasználó gépére. Amennyiben a látogató nem engedélyezi a Sütik letöltését, vagy törli azokat, akkor minden egyes látogatása újnak számít.

 

ADV

Hányszor jelent meg adott hirdetés?

  • mérőszám: AdView, ADV
  • Megmutatja, hogy az adott hirdetés hányszor töltődött le, hányszor jelent meg az oldalon.
  • Mikor lehet erre szükség? Amennyiben egy adott oldalon a hirdetések rotálódnak, vagyis nem minden oldalletöltés jelenti a mi hirdetésünk megjelenését, akkor az ADV értékét is ismernünk kell. Ennek mérésére egyedi mérőkódot szükséges a hirdetéshez hozzárendelni.

A fenti mérőszámokból érdekes mutatókat kaphatunk, amelyekkel a különböző kampányaink jól összehasonlíthatóvá válnak, illetve több honlapon futtatott kampány esetén a hatékonyság szabályozható.

 

OTS, Frequency

Hányszor találkozott egy látogató átlagosan a hirdetésünkkel?

  • Opportunity to See (OTS) = ADV / UV
  • A gyakoriság értéke megmutatja, hogy egy látogató átlagosan hányszor láthatta a hirdetésünket. A többszöri találkozás növelheti az ismertséget, viszont a túl magas gyakoriság nem ideális, hiszen egy ponton túl a fogadó fél telítődhet.
  • A telítődés függ attól, hogy milyen kampányelemre vonatkozik. Ha pl. a bannerünk adott oldalon mindig adott helyen jelenik meg, így az kiszámítható lesz a befogadó fél számára, nem érzi annyira agresszívnek a jelenlétet. Ellentétben azzal, amikor a bannerünk, vagy éppen felugró ablakunk több különböző oldalon tűnik fel, váratlanul, ott egy magasabb gyakoriság valóban okozhat elfordulást, elutasítást.

 

Keresztolvasottság

  • Több portálon vagy egyéb online felületeteken futtatott kampány esetén fontos szám. A keresztolvasottság azt mutatja meg, hogy adott kampányban egy látogató átlagosan hányszor találkozott a hirdetésünkkel (az összes oldalon mért UV összesített értéke).
  • Minél alacsonyabban tudjuk tartani a keresztolvasottságot, a kampányunk annál hatékonyabb lesz (kisebb lesz a lefedés).

 

A mérőszámokat az aktivitást mutató, mennyiségi mérőszámokkal folytatjuk.