Az internetes kommunikáció története alig két évtizedre nyúlik vissza, mégsem túlzás web evolúcióról beszélni. Az egyes fejlődés szakaszok markáns változásokat hordoznak, melyek mind az információmennyiség növekedését, a kommunikáció felgyorsulását eredményezik. Lássuk most a fő szakaszokat!

Web evolúció szakaszai:

  1. Honlapok világa (web 1)
  2. Blogok világa
  3. Online közösségek világa (web 2)

Mi az egyes szakaszok markáns jellemzői?


Mi a sikeres kommunikáció feltétele?
  [honlap] Web ismeretek (SEO, web design, link marketing)
  [blog] Adott témában való jártasság + rendszeres blog bejegyzés írás
  [közösség] Kommunikációs készség

Mi az Üzenet tartalma jellemzően?
  [honlap] üzleti információ
  [blog] szakmai tartalom
  [közösség] személyes, érdekes, újdonság

Milyen gyorsan válhat egy átlagos internet felhasználóból tartalom-megosztó?
  [honlap] pár hét/hónap
  [blog] pár nap
  [közösség] pár perc

Mennyi ideig van szem előtt az információ?
  [honlap] évekig
  [blog] hónapokig / hetekig
  [közösség] pár óráig / napig

Milyen online helyszínen történik az üzenet átadása?
  [honlap] a honlap-tulajdonos saját tárhelye
  [blog] blogtér(pl. blogger.com)
  [közösség] közösségi média felületek (pl. Facebook.com)

Milyen gyorsan jelenhet meg új üzenet?
  [honlap] pár óra / pár nap
  [blog] pár perc / pár óra
  [közösség] pár másodperc / pár perc

Miként jelenik meg az Üzenet?
  [honlap] jellemzően hosszú szövegek, kevés illusztrációval
  [blog] rövidebb szövegek, levés illusztrációval
  [közösség] rövid szövegek vagy képaláírással ellátott képi tartalmak

Ki az Adó?
  [honlap] honlap-tulajdonos
  [blog] blogger
  [közösség] bármely felhasználó

Ki a Fogadó?
  [honlap] honlap-látogató
  [blog] blog olvasó
  [közösség] az Adó ismerősi köre, követői, rajongói

Milyen az Üzenet?
  [honlap] előre átgondolt, strukturált információ
  [blog] blog témájához kapcsolódó
  [közösség] bármilyen lehet

A fogadó fél miként reagálhat a tartalomra?
  [honlap] személyes kapcsolatfelvétel útján, más csatornán (pl. e-mail, telefon, levél)
  [blog] a tartalom alatti megjegyzés részben (ha engedélyezett)
  [közösség] rögtön, ugyanabban a térben

Milyen módon adható további az Üzenet?
  [honlap] URL elküldése annak, akivel meg szeretném osztani
  [blog] URL elküldése annak, akivel meg szeretném osztani
  [közösség] megosztási funkcióval (share) bármely Üzenet vírusszerűen terjedhet

A fenti jellemzők alapján megfogalmazhatjuk az internetes kommunikáció fejlődésének fő trendjeit:

  • passzív, “magányos” olvasó helyett: aktív véleményformáló
  • szűk közönség helyett: percek alatt tömegekhez juthatunk el
  • technikai korlátok helyett: a kommunikáció a fő
  • megfontolt, hosszú tartalmak helyett: spontán „társalgás”

A kommunikáció tehát egyre szélesebb teret nyer. Fontos azonban kiemelnünk, hogy az egyes web-felületek nem helyettesítik egymást. Vagyis pl. a közösségi médiába való belépés (pl. céges Facebook oldal létrehozása) nem jelentheti a céges honlap megszűnését. Az egyes felületek integrációja a sikeres kommunikáció záloga.